Yamaha XSR125

Yamaha XSR125. Tof en splinternieuw.

De Sport Heritage-lijn heeft een kindje en dat kindje heet de Yamaha XSR125. De jongste intrede in deze stijlvolle lijn. Dat is precies wat de XSR125 is. Stijlvol (Yamaha noemt het graag modieus) en daarbovenop met nog een best scherp sturend rijwielgedeelte. Althans, dat is te verwachten met de ‘volwassen’ onderdelen die deze ‘kleine’ neo-retro motorfiets krijgt.

Yamaha XSR125


Het motorblok van de Yamaha XSR125

Aan de binnenkant van een Deltabox-frame (Ja, echt, deltabox. Zeg maar zoals een R6 dat ook heeft) tref je een 124cc motorblok. Dit motorblok heeft aan de binnenzijde één cilinder die verantwoordelijk is voor het opwekken van 15PK. Die 15PK is beschikbaar bij een toerental van 11.000 toeren per minuut, waar er bij 8.000 toeren 14,5nM aan koppel tekeer trekt aan de binnenzijde en daarom is deze motor te berijden met een A1 rijbewijs.

Het blok heb je misschien al herkent, dit blok treffen we namelijk ook aan in de Yamaha R125 en de Yamaha MT-125. Tevens Euro5, dus de heren in Brussel zijn blij met je bijdrage. Mocht je dat fijn vinden.

Yamaha XSR125

De modepolitie zal je met rust laten

Zoals bij elke ‘Faster Sons’-motor staat ook bij de XSR125 stijl centraal. Qua vormgeving zie je dus al snel de gelijkenissen met bijvoorbeeld de XSR700 en XSR900. Allemaal met de typische retro stijlkenmerken. Lange platte zadels, ronde brandstoftanken, ronde koplampen. Maar dan wel stiekem een modern LCD-display en LED-verlichting rondom. Om de hele look compleet te maken zitten er onder de XSR125 standaard noppenbanden. Dat maakt de machine niet meteen een off-roader, maar tof staat het wel.

Yamaha XSR125


Leuk rijden

Zoals ik al eerder aangaf, heeft deze jongste machine in de Sport Heritage lijn zoals de naam al suggereert, een sportief rijwielgedeelte. Te beginnen bij zijn lichtgewicht en relatief stijve Deltabox frame. Aan de voorzijde bevestigd daarvan tref je een 37-mm upside-down voorvork. Het gevolg daarvan is (onder voorbehoud van mijn daadwerkelijke rit op deze motor) een scherp sturend rijwielgedeelte wat ook mede dankzij zijn korte wielbasis nauw luistert. Dit maakt deze motor dan ook niet alleen vanwege zijn vermogen perfect voor in de stad, maar ook qua sturen. Fluitend tussen de auto’s door zonder ook maar enige moeite.

Cilinderinhoud124cc
Aantal cilinders1
CilinderopstellingEnkel
Maximaal vermogen14,9PK bij 11.000 toeren
Maximaal koppel14,5NM bij 8.000 toeren
Gewicht(droog)140 Kilogram
Zithoogte815mm

Bekijk de hele lijst: Yamaha XSR125 specs