Triumph Speed Triple 1200

DE TRIUMPH SPEED TRIPLE 1200 RS IS KNETTERGEK

De Triumph Speed Triple 1200 RS is een mooi voorbeeld van gek, gekker, gekst. Volwaardige high-end superbike apparatuur en vermogen in een straat georiënteerde naked bike. Lichter, sneller, uitgebreider en ga zo maar door. Voor sommige kan het niet gek genoeg. Kennelijk bij Triumph ook niet.

De krachtbron van de Speed Triple 1200

Aan de binnenzijde van de Triple 1200’s aluminium dubbel buizenframe hangt een geheel nieuw 1160cc motorblok. Natuurlijk een driecilinder. Tevens de meest krachtige driecilinder die ze ooit hebben gemaakt. Bij een toerental van 10.750 toeren per minuut gaat er een vermogen van 180 PK richting het asfalt. Een bescheiden 30 PK meer dan de vorige generatie. Bij 9000 toeren gaat er aan de binnenkant van dit blok 125 nM aan koppel tekeer. Het draait allemaal om performance bij de Speed Triple 1200. Van het motorblok kan je dan ook niet anders verwachten.

Triumph Speed Triple 1200

Rijwielgedeelte om mee te presteren

Prestaties staan centraal bij elke stuurbeweging. Om die reden heeft Triumph Öhlins verantwoordelijk gemaakt voor de vering van deze Speed Triple 1200 RS. Aan de voorzijde tref je dan ook een 43mm Öhlins NIX30 upside-down voorvork. Verstelbaar in preload, rebound en damping. Aan de achterzijde tref je een Öhlins TTX36 schokbreker. Ook deze is verstelbaar in preload, rebound en damping.

Triumph wilde deze nieuwe generatie Speed Triple niet alleen lichter laten sturen, maar ook eenvoudiger. Alhoewel je een relatief zware machine onder je kont hebt, is het de bedoeling dat deze zich net zo makkelijk laat sturen als zijn lichtere broertje de Street Triple.

Redelijk belangrijk zijn natuurlijk ook de remmen. Om deze 198 kilo(nat) wegende allrounder tot stilstand te krijgen is Brembo ingeschakeld. Aan de voorzijde tref je een dubbele 320mm zwevende remschijf met hierop Brembo Stylema monobloc remklauwen. Aan de achterzijde tref je een enkele schijf van 220mm. Hierop een twee-zuiger remklauw van Brembo.

Triumph Speed Triple 1200

Speed Triple 1200 RS en zijn elektronica

De Triumph Speed Triple 1200 RS is niet alleen de meest krachtige Speed Triple ooit gemaakt, maar ook de meest uitgebreid uitgeruste. Allereerst tref je van voor naar achter LED verlichting. Daarbovenop vind je een 5-inch TFT display om al je informatie van af te lezen. Verbind je telefoon en gebruik dit TFT display voor navigatie, telefoon meldingen, muziek besturing en het besturen van je GoPro.

Ook het rijden gaat de nodige elektronica mee gemoeid. Opstappen en wegrijden doe je eenvoudig met het keyless systeem. Triumph Shift Assist up-and-down quickshifter is van de partij, Cornering ABS, instelbare Cornering Traction Control (met IMU), 5 riding modes – inclusief een Track modus, Front wheel lift control en Cruise control maken deze Speed Triple de meest rijk uitgeruste en geavanceerde Speed Triple ooit.

2021 Triumph Speed Triple 1200 RS specs

Cilinderinhoud1160cc
Aantal cilinders3
CilinderopstellingParallel
Maximaal vermogen180PK bij 8.500 toeren
Maximaal koppel 125NM bij 6.500 toeren
Gewicht198 Kilogram
Zithoogte830mm
Triumph Speed Triple 1200 specs – Volledige lijst

Triumph slaat zichzelf voortdurend op de borst over hun laatste creatie. Terecht ook. Deze vernieuwde variant maakt immers een groot verschil ten opzichte van zijn voorgangers. Een aanvulling in hun line-up die net als de Trident 660 de concurrentie weer wat te denken geeft. Het moge duidelijk zijn dat de Triumph Speed Triple 1200 RS een hele goede keuze is voor de zeer sportieve rijder.